Hoe Heineken laat zien wat veel ondernemers fout doen

Het Nederlandse biermerk Heineken staat wereldwijd bekend om hun slim en doordachte marketingcampagnes. Of je het een lekker biertje vindt is natuurlijk een kwestie van smaak. Ze maken echter wel hele goede reclames.

Een aantal jaar geleden toonde Heineken een nieuwe reclame waar een schijnbaar Nederlands ruimtevaart team op zoek gaat naar leven op een andere planeet. We zien dat het team op een locatie in Finland, een ruimtesonde de atmosfeer van een onbekende planeet binnen ziet gaan. De ruimtesonde maakt een landing en het duurt niet lang voordat er beeld is. Iedereen blij, de landing is immers geslaagd. We zien een marsrover achtig wagentje uit de sonde komen terwijl één van de teamleden zegt: “If there is life, the Dutch will find it”.

Ondertussen is een ander teamlid druk bezig het wagentje te manoeuvreren. Hij laat het wagentje stoppen en met zijn joystick begint hij het wagentje druk uit te bouwen tot een bar met tap. Terwijl iedereen verbaasd staat te kijken wat er gebeurd, tapt de man ook nog een biertje, zet deze neer op de bar en zegt: “Now we will wait”. De Heineken neon reclame boven de bar begint te schijnen en men verwacht dat het buitenaardse leven vanzelf afkomt op dat heerlijke heldere vers getapte glas Heineken.

Ondanks dat dit natuurlijk een erg goed bedacht reclamefilmpje is laat Heineken wel een klein beetje zien hoe het niet moet.
Ze beginnen ergens een bedrijf, stallen hun product uit en gaan dan af zitten wachten tot de klanten komen.

Als je niet laat weten dat je er bent, hoe kunnen klanten je dan vinden? Dat is waar marketing je bij kan helpen.
Wil je eens weten wat marketing of het uitbesteden van marketing voor jouw bedrijf kan betekenen?