De marketingmix bestaat uit een combinatie van tools die een bedrijf inzet om de marketingstrategie te behalen. Het juist opstellen van de marketingmix zorgt voor een helder beeld van het commerciële bestaansrecht van een organisatie.
De traditionele marketingmix bestaat uit de 4 P’s, van de letter P waarmee de woorden product, prijs, plaats en promotie beginnen. Het bepaalt het product dat een bedrijf verkoopt. De prijs dat dit product heeft. De plaats waar het product verkocht wordt en hoe het product gepromoot wordt.

Het principe van de 4 P’s komt voor uit de koker van Jerome McCarthy, een Amerikaans professor in marketing en auteur van het boek: Basic Marketing: A Managerial Approach, uit 1960.
Ondanks dat de marketingmix een uitstekend model is om de basis van je marketing van in je business plan vorm te geven, is het traditionele model erg gericht op consumentenproducten. In de loop der jaren zijn er daardoor nieuwe variabelen toegevoegd aan de originele marketingmix. Hierdoor spreekt men ook wel van de uitgebreide marketingmix. Het is natuurlijk ook een kwestie van vraag en aanbod. Doordat het commerciële landschap veranderde, voldeed het oude model niet meer aan de vraag die veel marketeers hadden. Vandaar de uitbreiding met nieuwe variabelen die kijken naar nieuwe invalshoeken.

Sommige nieuwe variabelen zijn geleend uit het 12 instrumenten model van Harvard professor Neil Borden, die de term marketingmix al gebruikte in 1949. Hierin beschrijft hij 12 invalshoeken waar een marketeer rekening mee moet houden om een product goed in de markt te zetten. Omdat de wereld steeds meer ging draaien om dienstverlening, zijn professoren Mary J. Bitner en Bernard H. Booms, begin jaren ‘80, de originele marketingmix gaan doorontwikkelen tot een nieuwer model. In 1981 werd door hun dan ook de service marketingmix gepubliceerd, dat rekening houdt met 7 P’s

We kunnen wel concluderen dat de marketingmix een organisch model is, dat mee kan bewegen op de vraag uit het huidige commerciële landschap. Wanneer je gebruik maakt van dit model, kunnen we je aanraden in ieder geval de 4 originele variabelen te gebruiken en daarnaast de variabelen toe te voegen die betrekking hebben op jouw organisatie.

 

Product

Het product wordt opgedeeld in 3 segmenten:

  1. Het fysieke product: Wat verkopen we: De producten die worden verkocht
  2. Het uitgebreide product: Hoe herken je ons: De verpakking, garantievoorwaarden, stijl
  3. Het totaal product: Waarom ons product: Toegevoegde waarde voor de klant

 

Prijs

Onder prijs beschrijven we alle factoren die toegekend kunnen worden aan de prijs van een product. Beantwoord de volgende vragen:

  • Wat is de inkoopprijs
  • Wat is de marge
  • Wat is de verkoopprijs
  • Hebben we speciale acties
  • Geven we staffelkorting
  • Welke verkoopprijs is betaalbaar voor onze doelgroep

 

Plaats

Onder plaats verstaan we niet alleen de fysieke en/of digitale plaats waar een product verkocht wordt, maar ook de weg er naar toe. Waar worden de producten ingekocht? Wat is het distributieproces? In het geval van bezorging, hoe worden product bezorgt. Beantwoord deze vragen om binnen de marketingmix je “plaats” te bepalen.

 

Promotie

De promotie van je producten is een belangrijk onderdeel van de marketingmix. Richt je in je promotiecampagne specifiek op je doelgroep en gebruik media die je doelgroep ook gebruikt. Om ouderen te bereiken is het nutteloos om om hippe social media kanalen te adverteren.
Geef in je promotie een heldere boodschap die herkenbaar is voor je doelgroep.
Stel een SMART doel die je wilt behalen met je promotiecampagne en bepaal van te voren welk budget je nodig hebt om dit doel te bereiken. Ga creatief om met je middelen. Zelfs met een klein budget kun je veel doen om je doelgroep te bereiken, mits het goed wordt ingezet. Regiomarketeer kan je helpen je marketingbudget doelgericht in te zetten. Je kunt altijd een vrijblijvend marketing adviesgesprek aanvragen.

 

People

Onder people vallen de mensen die werkzaam zijn in je bedrijf. Hoe kundig zijn ze? Hoe gaan ze om met klanten? Wat is de tevredenheid van je medewerkers? Je medewerkers zijn vaak het visitekaartje van je bedrijf en een belangrijke factor in de beslissing van potentiële klanten om wel of niet met je in zee te gaan.

 

Peripheral clues

Peripheral clues of periferie staat voor de omgevingsfactoren van je bedrijf. Wanneer je bedrijf een bezorg dienst heeft, moet je rekening houden met het verkeer. Wanneer je product uitstekend geschikt is voor studenten, is het handig om je in een gebied te vestigen waar veel studenten zitten.

 

packaging

Wanneer je producten verkoopt is de verpakking een belangrijk onderdeel van je eindproduct. Je product moet tenslotte opvallen tussen alle andere producten. Beschrijf onder deze kop hoe je verpakking eruit ziet, wat het kwaliteitsniveau is en waarom het een je doelgroep aan gaat spreken.

 

Partners

Tegenwoordig werken veel bedrijven samen als partners. Dit kan vele voordelen met zich meebrengen doordat het gebruik maakt van de som van de succesfactoren van de twee individuele bedrijven. Een belangrijke vorm van partnerschap is co-branding. Dit is de Mac Donalds die speeltjes van een bekende film in hun happy meal heeft zitten, of de Ajax rekening bij ABN AMRO.

 

Presentation

Presentation is de manier waarop een bedrijf zich presenteert. Het is het antwoord op de vraag wat voor imago je als bedrijf wilt hebben.

 

Proces

Onder proces worden alle processen binnen het bedrijf beschreven dat zou moeten leiden tot een aankoop. Het is de keten van stappen die je bedrijf onderneemt bij alle mogelijke zaken waar een klant mee te maken krijgt. Vooral processen zijn constant in beweging. Het is daarom van essentieel belang ook continu te leren van fouten in processen en deze te verbeteren.

 

Physical evidence

Deze variabel levert het fysieke bewijs van het bestaansrecht van je bedrijf. Het belangrijkste en meest lastige wat je voor deze invalshoek kunt doen is ervoor zorgen dat klanten ambassadeurs worden van je bedrijf. Ambassadeurs zijn niet alleen tevreden klanten, maar ook mensen die uit zichzelf je bedrijf promoten wanneer zich de mogelijkheid voor doet. Het zorgt voor mond-tot-mond reclame, testimonials op je website, goede reviews op je Google mijn bedrijf pagina en ander bewijsmateriaal dat potentiële klanten vertelt dat ze bij jou moeten zijn.