Een aantal jaar geleden wilde DHL haar naamsbekendheid vergroten. Ze claimden de snelste bezorg dienst te hebben en wilden dit bij het grote publiek bekend maken.
De enige uitdaging die ze hadden was dat er nauwelijks budget beschikbaar werd gesteld voor een campagne. Dan maar guerilla stijl marketing moeten de creatieve marketeers van DHL gedacht hebben.
Het resultaat was een campagne waarbij de grootste concurrenten van DHL werden ingezet om het bedrijf te promoten. De campagne ging als volgt.

DHL liet grote dozen verpakken geheel in de huisstijl van DHL. Een speciale folie zorgde er echter voor dat de dozen geheel zwart werden wanneer deze werd blootgesteld aan de vrieskou.
Voordat ze ook maar iets gingen doen met de dozen, werden ze eerst een paar uur in de vriezer gezet, zodat de branding van DHL niet meer zichtbaar was.

Het volgende wat DHL deed was het bellen van hun concurrenten met de vraag of ze een pakketje konden komen ophalen en op een ander adres konden bezorgen.
Het bezorg adres was altijd in een druk gedeelte van de stad, op een lastig te bereiken locatie. Onwetend over de actie van DHL, wilde de koeriers natuurlijk zo snel mogelijk hun pakketje van punt A naar punt B brengen. In de truck dus met die doos!

Eenmaal geparkeerd op een locatie dichtbij het aflever adres, werd de branding van DHL steeds beter zichtbaar.

Omdat het adres niet zomaar met de auto te bereiken was, moest de koerier met het onhandig grote pakket, door drukke straten heen lopen om het pakket te bezorgen.
Inmiddels waren de dozen weer op temperatuur waardoor er volledig zichtbaar was dat DHL sneller was. Sneller dan UPS, sneller dan TNT en sneller dan DPD.

Wat ons betreft is dit een zeer creatieve en geniale actie dat niet alleen laat zien dat ze het bij DHL goed hadden begrepen, maar ook dat je met een relatief laag budget veel indruk kunt achterlaten bij je doelgroep ten opzichte van je concurrenten. Het filmpje van de marketingcampagne is hieronder te zien.