Als zelfstandig ondernemer kun je niet meer heen om het hebben van een eigen website. Dit is niet meer alleen het online visitekaartje van je bedrijf maar tegenwoordig de digitale thuisbasis van je onderneming. Een website voor je bedrijf heeft voor je bedrijf vaak maar twee doelen die er ook echt toe doen:

  1. Je wilt gevonden worden door je potentiële klanten
  2. Je wilt deze potentiële klanten laten converteren

Het laten converteren van bezoekers van je website kan op vele manieren. Voor een webwinkel geldt een aankoop als een conversie. Voor bedrijven die vooral business-to-business werken is het vaak een contactopname, het downloaden van een ebook of het bijvoorbeeld inschrijven op een nieuwsbrief. Wanneer je je conversie wilt verhogen dien je je website in te richten voor de best mogelijke gebruikservaring die je als bedrijf te bieden hebt. Dit wordt ook wel de user experience of UX genoemd.

In dit artikel gaan we dieper in op het gevonden worden door je potentiële klanten. Natuurlijk kun je gebruik maken van traditionele marketingmiddelen als het verspreiden van flyers en adverteren in bladen, echter mis je dan één van de belangrijkste onderdelen van de huidige markt. Dat is namelijk Google. Deze zoekmachine heeft in Nederland een immens groot marktaandeel van 95%. Wereldwijd worden er per seconde ruim 2 miljoen zoekopdrachten uitgevoerd op Google. Dit zijn vrijwel alle inwoners van de provincie Noord-Brabant die tegelijk een zoekopdracht invoeren op Google.

Je zou gek zijn als je als ondernemer geen gebruik maakt van een zoekmachine als Google. Een platform dat zo ingebakken zit bij de mensen dat het zelfs een werkwoord is geworden. Wanneer je iets niet weet ga je het wel even Googlen. Om hier gebruik van te maken is het van groot belang dat je gevonden wordt. Dat is waar SEO van pas komt.

 

Wat is SEO

SEO staat voor search engine optimization, direct vertaald als zoekmachineoptimalisatie.
Het is de som van alle stappen die je neemt om je website omhoog te krijgen in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Het is het antwoord op de vraag: “Hoe kom ik hoger in Google?” en dan het liefst natuurlijk bovenaan op pagina 1.

Om je website goed vindbaar te maken moet je eerst afvragen wat het doel is van een zoekmachine. Een zoekmachine als die van Google heeft namelijk als doel een zo goed mogelijk zoekresultaat te geven op basis van wat een gebruiker heeft ingevoerd. Wanneer Google dus denkt dat jouw website de beste website is om aan te bevelen, zal deze bovenaan de zoekresultatenpagina van Google worden getoond. Om een zo goed mogelijk advies te geven aan mensen, probeert de zoekmachine dus te denken als een mens. SEO staat dus niet alleen voor zoekmachineoptimalisatie, maar ook voor doelgroep optimalisatie van je website.

 

Waar je rekening mee moet houden om hoger in Google te komen

De zoekmachine gigant heeft een speciaal algoritme ontwikkeld dat ervoor moet zorgen dat de beste zoekresultaten getoond worden wanneer iemand iets opzoekt. Een algoritme kun je zien als het recept voor een zeer complex gerecht, gemaakt door de chef-koks van het 5 sterrenrestaurant dat Google heet. Gebruik je het juiste recept, de juiste bereidingswijze en ook de juiste opmaak dan zal je beloond worden met een hogere ranking.

Zoekmachine optimalisatie kent 4 deelgebieden waarop een website wordt geranked:

  • Technisch deelgebied: Wat heeft te maken met de technische kant van je website
  • Gebruikerservaring: Wat heeft te maken met hoe bezoekers door je site navigeren
  • Content: Dat heeft te maken met de inhoud van je website
  • Links: Zowel interne al externe links die verwijzen naar onderdelen van je website

Het algoritme van Google houdt rekening met meer dan 200 factoren om een website, pagina of bericht te ranken.
Het zelf optimaliseren van je website is daardoor dan ook echt een hele opgave.
Je moet niet alleen constant je website analyseren en verbeteren, maar ook voorzien van nieuwe content. We raden dan ook sterk aan om je SEO uit te besteden. Dit neemt niet alleen hoop zorgen bij je weg, maar zorgt er ook voor dat de optimalisatie van je website op een professionele wijze wordt ingevuld.

Regiomarketeer is specialist in zoekmachine optimalisatie. Wil je ook beter gevonden worden in Google? Neem eens contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.