Nog niet zo lang geleden was een website voor bedrijven een extra middel om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Je had als bedrijf een telefoonnummer, fax en ook nog een website met email waarop mensen je konden bereiken. Je website is in de loop der jaren steeds belangrijker geworden. Voor steeds meer bedrijven is de website een verlengstuk van je bedrijf. Er is niets makkelijkers dan je doelgroep alles over je bedrijf te laten zien via je website én je hebt ook nog eens exact in de hand hoe je overkomt ten opzichte van je bezoekers, ideaal dus.

 

Wat is maakt nu een goede website voor je bedrijf?

Net als bij alle andere marketinguitingen is het ook voor je website belangrijk deze te bouwen voor je doelgroep. Is je doelgroep zakelijk? Gebruik dan een zakelijke look en feel. Verkoop je speelgoed? Gebruik dan felle kleuren. Als het goed is heb je hier van te voren goed over nagedacht bij het opzetten van je huisstijl. We hebben eerder al een artikel geschreven over branding van je bedrijf. Hierbij gaven we aan dat consistentie belangrijk is en de herkenbaarheid van je bedrijf kan beïnvloeden. Je website is hier een belangrijk onderdeel van. Het is de digitale thuishaven van je onderneming. Zorg er dus voor dat men meteen ziet dat het de juiste website te pakken heeft. 

 

Meer dan de helft van de wereldwijde website bezoeken is tegenwoordig mobiel. Dit betekent dat je als zelf respecterende ondernemer niet meer om een mobiele website heen kunt. Dit houdt niet in dat je website ook op een mobieltje te laden is, maar dat je website geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik. Grotere knoppen, juist uitgelijnde teksten, en scrollbare pagina’s in plaats van de oude menu structuur die je uit het verleden gewend bent.

 

Keep it simple!

Je bent misschien snel geneigd je hele website te voorzien van alles veel informatie, te veel informatie. Een simpele en overzichtelijke site zorgt ervoor dat bezoekers beter kunnen navigeren. Test wat het beste werkt voor je website en pas je pagina’s aan waar nodig. Maak zoveel mogelijk gebruik van Call to actions om bezoekers te overtuigen je product te kopen, een bestand te downloaden of contact op te nemen. Probeer zo het maximale uit je website te halen. Maak je gebruik van een contactformulier, vraag dan om zo weinig mogelijk informatie. Wist je bijvoorbeeld dat je conversie op contactformulieren 10% hoger is wanneer je 3 invulvelden gebruikt in plaats van 6. Vraag jezelf af wat de meest essentiële informatie is die je nodig hebt van je bezoeker en vraag alleen naar deze. De sleutel tot succes is om de drempel zo laag mogelijk te houden. Heb je een webwinkel? Maak dan je kassa proces zo kort mogelijk. Elke veld dat ingevuld dient te worden, elke pagina die moet laden geeft je potentiële klant een excuus om af te haken.

Doseer de informatie die je geeft en wees concreet. Wat bied je? Wat maakt je uniek? En wat levert het op voor de klant? Trigger klanten in je teksten om meer te willen weten over je product of dienst. Verplicht ze op deze manier om contact met je op te nemen. Zodra ze dit hebben gedaan ben je al halverwege een verkoop. Uit onderzoek is gebleken dat, in de meeste gevallen, websites een golden triangle hebben. Dit is het gebied van een site waar men het meest naar kijkt. Voor je website is het dus cruciaal dat je in dat gebied je bezoekers overtuigd.

Regiomarketeer helpt je graag bij het bouwen of optimaliseren van je website.