Hoe zorg je er voor dat je een persoon of bedrijf je gehele klantproces doorloopt van suspect tot ambassadeur.
Suspects, prospects, leads, je hebt er vast wel eens van gehoord. In je verkooppijplijn worden deze termen gebruikt om de mate van interesse te kwantificeren van een persoon of een bedrijf in de diensten of producten die je levert.

Voor een B2B onderneming ziet dit er als volgt uit:

SuspectsElk bedrijf in de regio dat behoefte kan hebben aan je product of dienst
ProspectsBedrijven die interessant zijn om te benaderen. Dit zijn bedrijven waarvan je enigszins de behoefte kent of bijvoorbeeld bedrijven die op je site zijn geweest. Deze bedrijven zijn nog niet concreet benaderd maar staan op de lijst om benaderd te worden.
LeadsDit zijn bedrijven waarvan je de concrete behoefte kent. Deze bedrijven heb je wellicht gesproken, hebben gereageerd op een Call to action op je site, social media kanalen of andere marketing uitingen en wil je graag een voorstel doen om ze klant te maken.
KlantDit zijn bedrijven die producten of diensten van je afnemen.
AmbassadeurDit zijn klanten, vrienden, kennissen en familieleden die fan zijn van je bedrijf. Ze steunen je onderneming en werkwijze en laten dit graag blijken. Ze delen je social media berichten, geven je lead tips en zullen je aanbevelen bij potentiële klanten. Deze mensen zijn ambassadeur van je bedrijf en helpen je succesvoller te worden.


Lange termijn

Nu denk je wellicht dat het geen nut heeft voor je bedrijf om dit in kaart te brengen, het kost immers wat tijd om dit te doen. Echter zal het je op de lange termijn tijd en geld gaan opleveren doordat je precies weet wie je het beste kunt benaderen om effectief en efficiënt te verkopen. Tijd en geld die je maar één keer uit kunt geven.

Voed je ambassadeurs met interessante onderwerpen die ze kunnen delen met anderen, waardoor ze je wat promotioneel werk uit handen nemen.
Koester en respecteer je klanten en laat ze blijken dat ze belangrijk voor je zijn. Dit zorgt voor nieuwe afnames en wellicht converteer je ze naar een ambassadeur.
Bel je leads! In de mate van interesse zijn je leads het meest concreet. Contacteer deze dan ook zo snel mogelijk om een afspraak te plannen.
Benader je prospects na je leads en breng de behoefte in kaart.
Zorg voor een concrete strategie om je suspects te bereiken. Een goede marketingcampagne kan zorgen voor meer prospects en leads. Sales kan ze converteren naar klant.

Het nabellen van prospects en leads heeft vaak een drempel. Hoe vaker je “nee” hoort, hoe hoger die drempel kan worden. Geef niet op! Elke “ja” die je krijgt maakt het leuk om te bellen en geeft je energie om door te gaan. Heb je moeite iemand te converteren, maak er dan een leuk gesprek van. Stel open vragen en laat je gesprekspartner aan het woord. Wellicht vind je op deze manier een opening om een afspraak te maken en houd je er uiteindelijk een klant aan over.