Branding is het proces waar je zorgt dat je doelgroep je bedrijf gaat zien als een uniek merk.
Branding is een psychologisch proces waar vooral grote bedrijven vaak meester in zijn. Iedereen kent wel de kerstreclame van Coca Cola. Het probeert hiermee de kern te raken van waar veel mensen kerst voor vinden staan. Coca Cola is geen kerstdrankje, het wekt een gevoel op van saamhorigheid, gezelligheid, familie.

McDonald’s is een ander voorbeeld dat het goed heeft gedaan. Waar ze vroeger bekend stonden als bedrijf waar mensen werkten met een uitzichtloze baan, staan ze nu bekend als het bedrijf waar alles mogelijk is. Ze investeren in personeel en bieden opleidingen aan. Ze laten zien dat als je hard werkt en de juiste ambitie hebt je kunt doorgroeien van hamburgerbakker tot bijvoorbeeld Rayonmanager.

Branding heeft alles te maken met de associatie die men heeft bij je bedrijf. Het gaat om het totaalplaatje. Natuurlijk willen gasten van een bed & breakfast een schone kamer, warm water en een goed ontbijt. Maar als ze het verblijf associëren met  een geweldig weekend dat ze hebben gehad, dan vergeven ze je vast wel de minder goede parkeergelegenheid.

Vraag jezelf af waar je bedrijf voor staat en zet dit op papier. Denk hierbij niet alleen aan je sterke eigenschappen maar ook aan je zwakke eigenschappen. Je sterke punten kunnen namelijk je zwakke punten overrulen. Een goed voorbeeld is een all-you-can-eat restaurant. Ja het is er druk en ja de kwaliteit van het eten is niet altijd even goed, maar niet voor niets zie je in dit soort restaurants vaak grotere groepen zitten. Het is tenslotte voordelig, toegankelijk en voor ieder wat wils.

Wanneer je dit hebt gedaan vertaal je dit naar de de behoefte van je doelgroep. Een oma die een laptop komt kopen heeft niks aan een snelle processor (sterke eigenschap) of dat de laptop wat zwaarder is (zwakke eigenschap). Deze oma wil alleen maar in contact zijn met haar dochter en kleinkinderen die naar New York zijn verhuisd (behoefte).

 

Herkenbaarheid

Een belangrijk aspect van branding is herkenbaarheid. Dit kan vele vormen hebben zoals het logo: de appel met een hap eruit. Het gebruik van kleur: De blauwe supermarkt of een combinatie van beide zoals het restaurant met de gele M. Het hoeft niet alleen visueel te zijn: Dat zeg ik, Gamma. Belangrijk hierin is consistentie. Ben consistent in alles wat je doet. Men moet in één oogopslag kunnen zien dat ze te maken hebben met jouw bedrijf.

Denk hierbij aan:

Je website
Je social media pagina’s
Je contentmarketing strategie
Je medewerkers

Gebruik ten alle tijden hetzelfde logo, dezelfde afbeeldingen, dezelfde teksten en dezelfde contactinformatie. Houd bij waar je bedrijf te vinden is en check of de weergave nog up-to-date is.

Reacties & vragen